رویدادملی ستاپ، سکویی برای تحول آموزش وپرورش

دربهمن 1400 موسسه رزمندگان با همکاری مجموعه های دیگری چون پیشگامان و...، درفضای مشورت با فعالان وتحول خواهان عرصه آموزش وپرورش به احصا 14 چالش در نظام تعلیم وتربیت پرداخته اند.این تشکل، حل مسئله ازطریق راه کارهای فناورانه و نوآورانه ورفع چالش های 14 گانه را هدف اصلی فعالیت های خود قرارداده و فعالیت خود را در5 محورهدف گذاری نموده است.

تقویت بنیان های فرهنگی- اجتماعی، شخصی سازی و توسعه آموزش نوین، بسط عدالت آموزشی، تغییرفضای آموزشی وبهره مندی ازابزارنوین وبهبودکارکرد مدرسه پنج محوری است که طی یک فراخوان، 150 طرح ارسالی ازطرف استارتاپ های نوآفرین و معلمان خلاق را از15 استان به سمت خود جذب نموده است. پس از انجام مراحل بررسی، حدود 60 محصول درمرحله توانمندسازی در دو طیف مستعد شتاب دهی و مستعد سرمایه گذاری درمعرض فرایند «نوآوری باز» قرارگرفته و پس از همراهی 10 الی 12 مرکز شتاب دهنده (خانه خلاق ، مرکز نوآوری و....) آماده عرضه ومعرفی شده اند وازاین میان 11 تیم آماده ارائه و معرفی کار خود در رویدادملی ستاپ شده وروی سکو قرار گرفتند که سخنرانی وزیر آموزش وپرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش وجانشین سازمان بسیج مستضعفین ، برغنای این رویداد ملی افزود.

ارائه استارتاپ های مختلف درهمایش، نظیر«دوزلی لند» باایجاد کاراکترقهرمان وپارک پلازا آب وآتش، «نورون» درقالب دستیارهوشمند آموزشی تسهیل کننده بابکارگیری هوش تجاری،«خلاق شو» درقالب بستر مهارت آموزی مجازی به دانش آموزان،« کایاک» با آموزش کسب وکار از کودکی و ایجاد تجربه مشاغل نو،« آزتو» با طراحی آزمایشگاه فیزیک وشیمی ازطریق واقعیت افزوده، « نیکارو» با طراحی بانک اطلاعات دوره های آموزشی،«کوئرا» با گسترش تفکررایانه ای و آموزش برنامه نویسی،« زی بازی» با ارائه محتوای درسی درقالب بازی،« مام و باب» با آموزش والدین دوره پیش دبستانی، « مدتاک » با نگاهی به هوش مصنوعی درآموزش و « خط وقلم» با آموزش خط تحریری، نویدبخش حضور موثر فناوری آموزشی درحوزه یادگیری است که آموزش وپرورش را گریز و گزیری از موضع گیری هدفمند وپرشتاب دراین گردونه نوپا نیست. این همایش نشان داد که تعبیر اریک ریس از «کسب وکارهای نوپابامحور فناوری نوین» تحت عنوان یک نهاد انسانی فرصت جو برای ارائه یک محصول درشکل جدید برمبنای شناخت نیازها، به مصداقی عینی بدل شده و ضرورت توسعه نظام نوآوری آموزشی بیش ازپیش احساس می شود.  

ستاپ به مخاطب خود اظهار کرد که منطبق سازی محصولات و خدمات نوآورانه با موضوعات و نیازهای آموزشی، مقیاس پذیری، ارائه مفاهیم آن لاین ، ایجادفرصت تحلیل داده ها، دردسترس بودن، شخصی سازی یادگیری، بروز خلاقیت و نوآوری،  ایجادتنوع وتسهیل گری آموزشی در زمینه ای جذاب با هارمونی بصری مورد علاقه دانش آموزان از جمله آرمانهای آموزشی فناورانه است که با وجود مجموعه های کوچک کارآفرینی وتیم های جوان وباانگیزه وکوفاندرهای(هم بنیان گذارها) متعهد، بسیار به تحقق نزدیک شده اند ودرگاه پرآب ورنگ کارافزارهای جدید فناورانه به روی آموزش وپرورش بازشده است وآمار بازدیدهای ارگانیک و کلیک بازدیدکنندگان موید این نکته است که فراگیرندگان آموزشی از مزرهای محصور کلاس و مدرسه گذشته و فضای یادگیری خود را براساس علاقه ی فردی در دنیای تحت وب انتخاب کرده اند. اگرچه هزینه داربودن این سبک یادگیری از منظر تامین عدالت آموزشی هنوز مبهم است اما رشد روزافزون تکنولوژی فرصتی برای ایستایی نمی گذارد.

جمع بندی اینکه براساس تعریف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، برگزارکنندگان ستاپ درقامت« عامل سهیم وموثردرتربیت» ، درایفای نقش خود به قدر بضاعت، پابه عرصه گذاشته و با گرد هم آوردن تیم های جوان و استارتاپ های نوآفرین، به خلق فرصتی بدیع درقالب یک شبکه پویای تکنولوژی همت گمارده اند وبه زعم خود در رفع چالش های آموزش وپرورش درپهنه تخصص خود کوشیده اند. لذا بایسته است آموزش وپرورش در تبدیل این فرصت فناورانه به یک دستاورد غنی تربیتی در نظام تعلیم وتربیت کشور، همَ خود را بکارگیرد وفراتر از تعامل به عنوان مرجع، راهبر و تعیین کننده خط مشی مفاهمات وهمپایی ها وارد عرصه شده و محتوای این قبیل تولیدات، محصولات ورسانه های آموزشی را بارویکردهدایت و حمایت با محتوای برنامه درسی مصوب  وتاکیدات سندتحول بنیادین، هم راستا و همسو نماید تا ستاپ  درنقشه راه تحول، از لفظ شعاری« سکوی تحول آموزش و پرورش» به معنای واقعی خود یعنی پلکانی درمسیر تحول آموزش وپرورش تغییر ماهیت دهد.

راحله محمدی - کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین